vrijdag 11 januari 2008

Werken tot je erbij neervalt

De secretaris generaal van het ministerie van Economische Zaken, Chris Buijink, vindt dat de pensioenleeftijd in Nederland best omhoog kan. Dat verhaal doet al langer zijn ronde op het Binnenhof, maar nu beweerde hij het ook in het economenvakblad ESB. De maatregel zou nodig zijn om ervoor te zorgen dat de bereidheid van 63 en 64 jarigen om te blijven werken toeneemt. Door diverse uitkeringsregelingen en ontslagvergoedingen is die bereidheid er nu niet.

In de eerste plaats ontgaat de logica achter de redenering mij. Volgens mij moet je problemen aanpakken door de oorzaak van de problemen weg te nemen en niet door een of ander lapmiddel te gebruiken. In de tweede plaats zijn de slachtoffers van deze regeling de werknemers die nu tot hun 65e werken en die niet kunnen profiteren van ontslagvergoedingen en uitkeringsregelingen. Die mensen die het zich kunnen permitteren om vervroegd uit te treden, zullen dat in de toekomst ook kunnen. In de derde plaats lijkt me werken tot een latere leeftijd dan 65 volstrekt onmogelijk voor iedereen met een fysiek zwaar beroep, zoals bouwvakkers, horecapersoneel en verplegers. De meeste werknemers met een dergelijk beroep moeten nu al eerder afhaken omdat hun rug aan diggelen is.

Laten we, voordat we een dergelijke maatregel invoeren, eens kijken wat er in Duitsland gebeurt, dat een jaar geleden de pensioenleeftijd van 65 naar 67 jaar verhoogde. Als het bij onze buren goed bevalt, kunnen we het plan altijd nog overnemen.

2 opmerkingen:

janpeter zei

ja hoor weer een die het niet snapt vroeger toen we alle socialevoorzieningen hadden op gebouwt was er geld zat tot alle buitenlanders de boel leeg kwamen roven moeten we steeds meer boeten als je vroeger 40 jaar gewerkt had kon je met pensioen plaats maken voor de jeugt die wilden werken nu moet ik er nog 10 jaar bij blijven werken want het gestolen geld is op nee geef mij maar de tijd van vroeger boter kaas en eieren en zondags de boeren dochter een beurt geven in de hooi berg en op tijd stoppen met werk wie tog wil doorgaan met werken er is vrijwilgers werk zat succes janpeter

Rat in het Binnenhof zei

Beste Janpeter,

Als rat heb ik het niet zo op boerendochters. Maar ik begrijp dat het voor mensen een zeer aantrekkelijke optie is.

Met je stelling dat de buitenlanders de schuld van alles zijn, ben ik het echter niet eens. Ik geloof de problemen rond de pensioenleeftijd veroorzaakt worden door de vergrijzing en niet door het aantal buitenlanders. Juist buitenlandse arbeidskrachten kunnen de effecten van de vergrijzing te niet doen.